lindrostradgard.blogg.se

Bloggen är tänkt att ge idéer, tips och inspiration. Vår trädgård är i ständig förändring och utveckling av skapande och kreativa idéer. Den är drygt 30 år gammal men är ursprungligen från 76/77 samt 500 kvadratmeter stor. Foton på bloggen är tagna i vår trädgård eller inomhus i vårt hem, av mig.

"Leonardo da Vinci" ros (Rosa)

Publicerad 2019-07-25 12:38:49 i Rosor,

Rosen är kanske den mest självklara växt för en trädgård. Det är nog en av de växter som man oftast ser i en trädgård. För, Det finns rosor för varje stil, varje jord, varje plats och varje zon. Vilda eller kultiverade, klättrande eller marktäckande, remonterande eller med en enda överdådig blomning - alla förmedlar de en atmosfär av romantik. (Vår trädgårdsbok, C. Kvant och I Palmstierna) De kräver extra skötsel, gödning, beskärning och vattning. Sedan gäller det att hitta sorter som trivs i sin trädgård och är starka. Härligast är de som remonterar, återblommar så att du kan plocka under hela säsongen och njuta av dem. 

Den senast inköpta rosen i vår trädgård är Leonardo da Vinci. Inte bara för namnet, som kan vara tilltalande, utan för egenskaper att den är remonterande, tålig och drabbas sällan av svartfläcksjukan, en svamp som innebär att rosen tappar sina blad, bladen som får svarta fläckar och blir gulaktiga i färgen. Rosen är fransk, en floribundaros sort och anses vara lättodlad, vilket också tilltalade mig. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Susanne Lindros

Jag är självlärd om hur trädgården behöver skötas och arbetet med den. Mitt förhållningssätt till trädgården är att det får vara lite rufsigt och naturligt. Jag försöker följa det som naturen visar på, som till exempel rätt jordmån och det som går bra. Att se trädgården som en bit av hela jorden, en liten bit, som jag kan skapa och själv råda över. Det är också en avkoppling och ett privilegium att ha tillgång till en trädgård. Som att ta en fika och samtidigt känna doften av kaprifol, det är lycka för mig.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela